Fjalar!  Helse
Trim & Fitness
HJEM > Helse > Trim & Fitness >  Teknikk
 
Spør ekspertene om
 - Alder
 - Belasningsskader
 - Forbrenning
 - Komme i gang
 - Kondisjon
 - Kosthold
 - Kroppsvekt
 - Motivasjon
 - Muskelbygging
 - Oppstramming
 - Opptrening etter sykdom
 - Overtrening
 - Rusmidler og narkotika
 - Slanking
 - Smerter og skader
 - Styrketrening
 - Teknikk
 - Trening
 - Treningsopplegg


Sponsede linker

Kontaktlinser!
YourLenses selger kontaktlinser via internett i Norge, Sverige, Danmark og Tyskland.

Gymgrossisten
Gymgrossisten er Nordens største e-handelsplass for trening, mosjon, diett og kosttilskudd.

LensWay
- Opp til 50% billigere kontaktlinser - Raske leveranser: 95% av alle ordre sendes innen 20 timer

Ønsker du å annonsere?
Klikk her!
Vondt i hodet og kvalm av situps

Hei, jeg er en 16 år gammel gutt som driver med veldig mange forskjellige aktiviteter. Ganske lenge nå har jeg tilbragt morningen med å ta pushups, situps og crunches. Jeg syns det gir meg en god start på dagen, samtidig som det er effektivt.

Jeg har imidlertid et problem som hindrer meg i å ta mange situps og (spesielt) crunches. Når jeg har tatt noen repper får jeg veldig vondt i nakken og i hodet, jeg blir kvalm rett og slett..

Det hindrer meg å ta mange repper i mageøvelsene, jeg blir nesten aldri sliten i magen når jeg er ferdig. Fremgangen er nesten ikke merkbar i forhold til armhevningene. Jeg har blitt fortalt at jeg har "korte" ryggmuskler, at jeg er lite tøylig i ryggen (noe jeg merker hvis jeg skal ta tøyningsøvelsen ved at man står på alle 4 og skal skyte ryggen frem som en katt. Jeg er veldig dårlig til det i forhold til de andre).

Tror du dette kan ha sammenheng med smerten i hals/hodet? Det bør kanskje også nevnes at jeg har vanskelig for å "rulle" med ryggen i disse øvelsene.

Håper på positiv respons

mvh. Joachim

Det skal ikke forekomme smerter ved trening, og da spes.ikke ryggsmerter eller symptomsmessige smerter som du her beskriver. Kroppen varsler med smerte at noe er skadet, og at den bevegelsen som fører til smerte, bør avsluttes. Dette er de normale tingene som varsles. Det finnes i spesielle tilfeller smerter som kan oppstå av andre grunner. For de fleste trenende betyr smerter imidlertid at noe har fått mer belastningen enn tilpasningsevnen har klart.

Hodepine er et typisk signal om alvorlig overtrening. Hvorvidt dette er rent fysiologisk eller også er knyttet sammen med de psykologiske virkemåter som inngår i fysiologien, skal jeg ikke spekulere så mye i, men muskler forsøkes styrt av motivasjon/lyst/lei/kjedsomhet, og intensiveres de negative følelsene mye nok, så kan du meget gjerne reagere med kvalme og mer fysiske symptomer på dette igjen. Når du får hodepine av trening og kombinerer dette med at treningen ikke går framover, da er sannsynligheten meget stort for at du er overtrent ja. Ta 2 uker fri og kjenn da ved oppstart hvordan treningen føles.

På sit-ups MÅ du rulle med ryggen og ikke løfte ryggen opp og ned rett. Korsryggen kan skades dersom du uteluklkende heiser deg opp på hoftebøyerne og du "slipper deg bakpå" med magemusklene.

John Gunnar Oppheim
Toppidrettstrener og redaktør for Trim.no



ANNONSE

Flere aktuelle spørsmål
  - Hvordan øke jevnt?
  - Akrobatikk i bakken... hvordan bør jeg trene?
  - Hvordan trene med step maskin effektivt?
  - Hva trener man med Pull Ups?
  - Vondt i hodet og kvalm av situps
  - Stor forskjell på rumpeballene
  - Hvordan bli bedre på skøyteteknikk, ski?
  - trene opp kroppsbevissthet hos barn
  - Effektivitet på situps
  - Riktig teknikk på markløft?
  - Bevegelseslære
  - trene magen for å tåle slag
Annonser



 

Sett som startside | Legg i favoritter

Copyright © 2000 - 2018

Informasjon du finner på Fjalar sine nettsider erstatter ikke konsultasjon med lege eller annet kvalifisert medisinsk personell og har ikke forebyggende, helsebevarende eller rehabiliterende mål. For en sikker vurdering av medisinske problemstillinger, bør du rådføre deg med din kontaktperson innen helsevesenet.