Fjalar!  Helse
Trim & Fitness
HJEM > Helse > Trim & Fitness >  Forbrenning
 
Spør ekspertene om
 - Alder
 - Belasningsskader
 - Forbrenning
 - Komme i gang
 - Kondisjon
 - Kosthold
 - Kroppsvekt
 - Motivasjon
 - Muskelbygging
 - Oppstramming
 - Opptrening etter sykdom
 - Overtrening
 - Rusmidler og narkotika
 - Slanking
 - Smerter og skader
 - Styrketrening
 - Teknikk
 - Trening
 - Treningsopplegg


Sponsede linker

Kontaktlinser!
YourLenses selger kontaktlinser via internett i Norge, Sverige, Danmark og Tyskland.

Gymgrossisten
Gymgrossisten er Nordens største e-handelsplass for trening, mosjon, diett og kosttilskudd.

LensWay
- Opp til 50% billigere kontaktlinser - Raske leveranser: 95% av alle ordre sendes innen 20 timer

Ønsker du å annonsere?
Klikk her!
trening før frokost bedre for forbrenningen?

Hei, og takk for en bra side. Jeg er en mann på 31 som vil ned fra 78 til rundt 75 kg. Dette er ikke så mye, men de siste kiloene er seige og vanskelige å få bort. Har tidligere trent en del, og sverget da til lengre økter med moderat intensitet for best fettforbrenning. Har i det siste kommet over en del artikler som hevder at trening før frokost, kombinert med kortere intervalløkter er mest effektivt for forbrenningen. Som eksempel nevnes en 20 minutters svømmetur med innlagte intervaller annethvert minutt. Det anbefales å spise en halv banan eller liknende før treningen for å ha litt å gå på. Hovedargumentet er at man begynner å brenne av fettreservene raskere, samt at etterforbrenningen etter endt trening blir lengre og bedre.Pga av mindre tid til trening i det siste høres dette fristende ut, men jeg er skeptisk, da det strider mot hva jeg tidligere har lest om trening med tanke på å forbrenne fett. Hadde vært interessant å høre ditt synspunkt på denne typen treningsopplegg!

hilsen mats

Trening før frokost gir ingen bedre effekt enn noe annet. Det enste dette sier noe om, er at kroppen tar i bruk sine fettreserver som brensel når du trener uten å spise. Du får den samme effekten hvis du hopper over middag og kvelds og heller trener. At morgenen nevnes som et gunstig tidspunkt, er kun og blott på grunn av at fofatteren av denne teorien/artikkelen/observasjonen, går ut fra at du om morgenen har ligget uten mat i sengen et sted mellom 6-8 timer, og at du på dette tidspunktet er sulten.

Spiste du et digert måltid sent på kvelden, vil du fortsatt kunne være mett når du våkner, og da oppstår det ikke noe lavere blodsukker/sult, og dermed vil det ikke være noe ekstra godt tidspunkt å trene. Treningen vil gi den samme effekten som om du trenet på dagen/kvelden/natten.

Det det hele viser, er at treningen er slankende og øker forbrenningen (forbruket) av kroppsfett når du spiser mindre/lite/ikke noe, hvilket er riktig. Trener du først, og så hagler du inn på med kalorier etterpå for å tilfredsstille sulten og matlysten, så får man selvsagt ingen slankende effekt. En del opplever faktisk at de går opp i vekt i stedet.

Trening om morgenen kan være for spesielt interesserte. Noen elsker å trene om morgenen, andre elsker det ikke. Det kommer med sannsynlgihet an på hva slags type du er, morgenfugl eller natteravn. De fleste som står opp om morgenen, fungerer på dagtid og sover om natten, vil oppleve at treningen føles best og er mest behagelig for kroppen på ettermiddagen, gjerne et sted mellom 17.00 - 19.00. Men igjen, smak og behag.

I min tid ( :-). eksperimenterte jeg med joggeturene, og det å stå opp sånn i firetida på morgenen og løpe ei mil, det var en annerledes opplevelse, men jeg kan ikke si at det var bedre enn noe annet. Morgenøkter var noe jeg forflyttet helt ut til 12 på formiddagen før jeg innså at jeg ikke likte hverken morgentrening eller formiddagstrening. Jeg var og ble desidert en ettermiddags/kvelds-trenenende. Joggingen ble som regel lagt til rundt sju på kvelden. Da var kroppen og hodet inne i en fin periode der treningen fløt pent avgårde. Dette var riktig tid for meg.

Du bør passe på litt, at du ikke legger hard trening inn relativt sent på kvelden. For det kan påvirke nattesøvnen din i negativ retning. Trener du deg behagelig trøtt, sovner du som en stein. Men trener du så hardt at du stresser opp hele kroppen din, da kan det bli vanskelig å sove. Så det beste er at du har noen timer etter avslutttet trening inntil du kryper til køys og går til ro for kvelden.

John Gunnar Oppheim
Toppidrettstrener og redaktør for Trim.no



ANNONSE

Flere aktuelle spørsmål
  - Store fettceller
  - Spiser for lite og legger på meg!
  - Mindre underhuds fett, mer muskler
  - Forbenning ved trening kvinner/menn
  - Forbrenning uten løping
  - Vegetarianer, røykeslutt, gjør alt det riktige men alikevel?
  - Hjemmetrenning
  - Kaloriforbruk ved oppvarming
  - Få mindre mage
  - Hvordan reduserer jeg fettprosenten mest mulig effektivt?
  - Inntak/uttak av kalorier
  - tabeletter for mindre kroppsfett?
  - Kan jeg gå ned i vekt samtidig som å ta kreatin eller noe annet utholdenhetsfremmende stoff ?
  - Hvordan øke vekta når høy forbrenning?
  - hvordan får jeg opp forbrenningen igjen?
  - Forbedre fettforbrenningen
  - Vektøkning
  - Gjør jeg alt rett?
  - Får ikke bort fettet på magen
  - Spiseforstyrrelse og forbrenning
  - Hetetokter knyttet til overgangsalder?
  - liit fett på brystet
  - Er det riktig at fettforbrenning og kroppens evne til å forbrenne fett ligger på 60-70% av makspuls?
  - Mer effektiv slanking?
  - Svetter lett - hva kan det være?
  - Skal man spise like etter kardio?
  - Grønn te effektivt ved slanking?
  - Hvordan trene for mest mulig effektiv forbrenning?
  - Hvordan brenne fett når man har diabetes?
  - Hva er maksimal puls?
  - Forbrenning, trening og matinntak
  - Hvilke øvelser er best for å trene vekk magefettet?
  - Brenner jeg flere kalorier hvis jeg trener i varmen?
  - Spisedager i helgene?
  - Hvordan øke forbrenningen igjen?
  - Er nøtter bra mat i et sunt kosthold?
  - Fett på sidene av magen/ryggen, får det ikke bort!
  - Hva er den perfekte slankepulsen?
  - Hvordan bør astmatiker/allergiker trene for å bren
  - Kroppens tilpasningsevne, forbrenningen går ned?
  - kan jeg kutte ut maten etter trening og slanke meg
  - Antall kilo og kalorier, trener men går ikke ned i
  - Kan man spise hva man vil etter trening?
  - Frustrert over vektøkning ved spinning
  - alternativ forbrenningstrening når været er for då
  - Jogge, gå eller sykle?
  - Hvor mange kalorier forbrenner man ved å spise isb
  - Vil denne treningen få magen litt mindre?
  - Vil daglig trening bryte ned musklene?
  - Forbrenning og bygging
  - Frukt og blodsukker - fare for diabetes?
  - Trene vekk fettet nederst på magen?
  - Hvor effektiv er jogging?
  - Ønsker å gå ned 7 kilo
  - Hva brenner jeg flest kalorier av?
  - Vil dette slankeopplegget fungere?
  - Liste over kalorier forbrent ved de forskjellige t
  - Trimmer jeg riktig?
  - Forbrenner man flere kalorier i badstu?
  - Hofter
  - Kan slanking ødelegge forbrenninga?
  - Hvor mye forbrenner jeg?
  - Hvilken puls forbrenner jeg mest på?
  - Hvor mye forbrenner jeg med spinning?
  - Hurtig forbrenning?
  - Trener uten pauser, bedre utholdenhet?
  - Fett, men ikke muskler!
  - Forbrenning. Igjen...
  - kommer ingen vei
  - lav forbrenning?
  - Fortere slank med kaffe?
  - Dårlig forbrenning?
  - Mindre fett på brystet?
  - Vann i kroppen! Hva gjør jeg?
  - Roing/snus
  - Hvor lang tid tra det før jeg går ned i vekt?
  - Dårlig rygg, ingen aktivitet, vil slanke meg
  - Fett på magen som ikke går bort
  - riktig puls for fetttforbrenning
  - Bedre å gå i kupert terreng enn å jogge?
  - Hvorfor svetter noen mer enn andre
  - Nå stopper det opp....
  - Styrketrening og fettforbrenning, hva er mest effe
  - Fettforbrenning og Powerwalk
  - Flere kalorier forbrent med cross-over enn tredemø
  - Lavt stoffskifte/mat/trening- jeg går ikke ned!
  - Trening og forbrenning!
  - forbrenningen best om morgenen før frokost?
  - Fortvila, trenger å øke redusert forbrenning
  - Styrketrening og forbrenning, hva er best?
  - trening før frokost bedre for forbrenningen?
  - Hva anbefales som beste trening for forbrenningens
  - Boksing som mosjon?
Annonser



 

Sett som startside | Legg i favoritter

Copyright © 2000 - 2018

Informasjon du finner på Fjalar sine nettsider erstatter ikke konsultasjon med lege eller annet kvalifisert medisinsk personell og har ikke forebyggende, helsebevarende eller rehabiliterende mål. For en sikker vurdering av medisinske problemstillinger, bør du rådføre deg med din kontaktperson innen helsevesenet.