Fjalar!  Helse
Trim & Fitness
HJEM > Helse > Trim & Fitness >  Kondisjon
 
Spør ekspertene om
 - Alder
 - Belasningsskader
 - Forbrenning
 - Komme i gang
 - Kondisjon
 - Kosthold
 - Kroppsvekt
 - Motivasjon
 - Muskelbygging
 - Oppstramming
 - Opptrening etter sykdom
 - Overtrening
 - Rusmidler og narkotika
 - Slanking
 - Smerter og skader
 - Styrketrening
 - Teknikk
 - Trening
 - Treningsopplegg


Sponsede linker

Kontaktlinser!
YourLenses selger kontaktlinser via internett i Norge, Sverige, Danmark og Tyskland.

Gymgrossisten
Gymgrossisten er Nordens største e-handelsplass for trening, mosjon, diett og kosttilskudd.

LensWay
- Opp til 50% billigere kontaktlinser - Raske leveranser: 95% av alle ordre sendes innen 20 timer

Ønsker du å annonsere?
Klikk her!
Brystsmerter, hjelp!

Heisann, var ikke sikker på hvor jeg skulle legge dette, men siden det har sammenheng med løping, så la jeg det her.

Det jeg lurer på er altså noen smerter jeg opplever i brystet for tiden. Jeg er fotballspiller som satser hardt på å komme på et høyere nivå, og trener styrke 4 ganger i uken, løping(både i intervaller, rolig jogging evt. sykling) 4 ganger i uken, og i tillegg kommer alle fotballøktene som er så og si hver dag.

Jeg har alltid hatt "dårlig" kondis, og gjør alt for å bedre den. I det siste så har jeg fått hold meget fort, det vil si at jeg har fått hold/sting når jeg har spilt fotball. For da skifter du løpsfrekvens ofte. Jeg kan jogge lengre turer uten å få hold, men får det straks jeg skifter frekvens.

Og når jeg får hold så setter det seg nesten alltid rundt hjerte-området, og det tar såpass hardt at jeg ikke greier gå i det hele tatt. Rundt hjerteområdet og mellom de høyre og venstre ribbeina.

Greit nok, det kan sikkert skje alle, men nå har det kommet til et punkt der jeg får hold bare av å gå ut til bilen, eller annet. Og da får jeg ikke hold, men skikkelige smerter i brystet, rundt hjerteregionen. Det strammer seg til på en måte, og jeg tåler såpass smerte at det er ikke småtteri. Et "vanlig" hold som setter seg på andre siden av overkroppen, klarer jeg lett å ignorere, eller løpe av meg. Det sier kanskje litt om kontrastene på dette.

Det gjør av og til også vondt bare å puste dypt inn, da strammer det seg godt og jeg blir av og til svimmel.

Er 19 år, og en annen ting jeg kan nevne er noe jeg ble oppmerksom på da jeg startet å trene styrke for vell 3 år siden; Det venstre brystet, der hjertet er, er mye tjukkere/framtredende/kraftigere enn det andre, og jeg er relativt slank, så man ser det lett. Det er ganske stor forskjell.

Smerter i brystet er en ganske diffus belysning av din helsemessige problemstilling. Ut av det andre, så stiller jeg meg undrende til om ikke du kan ha en form for stress-plager. Brystsmerter er typisk, og det passer godt med både din alder og ditt engasjement. Hjertetrøbbel kan også være av medisinske/fysiologiske årsaker, så brystsmerter skal du gå til legen med, om du selv ikke kjenner igjen smertene som stressrelaterte.

Overtrening vil lett oppstå hvis du går med stress i brystet, så prøv gjerne et treningsopphold på tre ukers tid, for å se om kroppen "går seg til" igjen.

Lykke til videre med dette, du blir nok helt bra igjen, men ta det litt mer med ro og se hva som skjer. Et legebesøk vil nok også stimulere til mer ro og fred i sjelen.

John Gunnar Oppheim
Trener og Redaktør, Trim.no



ANNONSE

Flere aktuelle spørsmål
  - gele i beinene
  - Løper 4km, framgangen uteblir
  - Hvor lenge kan man ta pause fra kondisjonstrening?
  - Hvorfor får jeg ikke makspulsen opp på tidligere nivå?
  - Liten fremgang.
  - Kraftig svetting
  - Mer ang. svetting
  - Kondisjonstrening for kjelkehockey
  - Hvordan få igjen framgangen?
  - 4x4 intervall vs langkjøring
  - Trimsykkel/Ellipsemaskin?
  - Maks puls og utholdenhetsidrett
  - Tredemølle, hvilke er bra?
  - Svetting under trening
  - stive armer når jeg løper.
  - Hvordan trene kondisjon uten grunntrening?
  - Brystsmerter, hjelp!
  - Sykling eller løping?
  - Kondisjon og styrke trening
  - Hvordan få best resultat ved hjelp av mat?
  - Romaskin som alternativ for gående med gikt?
  - Hvordan komme raskt i form?
  - Blodprøver for å måle treningstilstand
  - framgang med intervall?
  - Hike til 4200m høyde om en mnd, hva gjør jeg?
  - Stagnert kondisjon, hjelp!
  - Trampoline - bra for kondisjonen?
  - Jogging på stedet like bra som med bevegelse?
  - Riktig intervalltrening?
  - Økning av kondisjonen i forhold til gradering i karate
  - bedre løpstiden på 5000 m
  - Sjukdom årsak til dårlig kondis?
  - Treningsopplegg til coopers test
  - Trening til 5000 meter, framgangen uteblir
  - Lite framgang kondisjonsmessig, hva gjør jeg feil?
  - Hvor mye skal pulsen synke med på 1 minutt?
  - trening og astma, noen råd?
  - Hvor mye svekkes kondisjonen etter treningsopphold ?
  - Hvordan blir jeg kvitt sting?
  - Skolen settes på prøve: Alle skal løpe ei mil, hvordan legger jeg opp treninga?
  - Dame 36: Hvorfor blir jeg rødsprengt og får hjertebank?
  - Hvor fort er det vanlig at hvilepulsen synker?
  - Må man opp i maks.puls for å få bedre kondis?
  - Er trampoline bra trening i stedet for jogging?
  - Aerobic-instruktør: Veldig trøtt etter trening og får hodepine
  - Pulstelling: Hvor fort bør pulsen komme ned?
  - Passe med trening/hvile?
  - Vitenskapelig grunnlag for at grunnlaget må legges
  - Variasjon i O2 opptak?
  - Hvordan bør jeg trene kondisjon uten hardtrening?
  - 14 år og seks års treningserfaring: Trener jeg nok
  - kondisjonstrening for løpere om vinteren?
  - Hvordan starte trening etter sykdom?
  - Maks o2 opptak
  - høy puls under løping
  - De sier jeg trener for hardt, men jeg øker. Tar je
  - Hvordan skal jeg trene opp mot Birken?
  - Dårlig rygg og magemuskler
  - Kneskader og kondisjonstrening
  - Krampetrøbbel etter trening
  - Kroppshøyde og utholdenhet
  - løping 5000 m, hvordan bli rask?
  - Halv-maraton!
  - Hva er best ved slanking, kondisjonstrening eller
  - Høy marsjpuls
  - intervaller eller sammenhengede løping?
  - måling av O2-opptak
  - Distanse-tid-effekt
  - 5 timer løping det samme som 2,5 timer sykling?
Annonser



 

Sett som startside | Legg i favoritter

Copyright © 2000 - 2020

Informasjon du finner på Fjalar sine nettsider erstatter ikke konsultasjon med lege eller annet kvalifisert medisinsk personell og har ikke forebyggende, helsebevarende eller rehabiliterende mål. For en sikker vurdering av medisinske problemstillinger, bør du rådføre deg med din kontaktperson innen helsevesenet.